Op de maandag na de voorjaarsvakantie hebben wij slingers opgehangen. Onze eerste groep leerlingen kwam weer naar het Panora! Leerlingen en medewerkers zijn zich meer dan ooit bewust van de rol die de school in het leven speelt. Een rol die veel verder gaat dan het opdoen van kennis en het leren van vaardigheden. Onze groep leerlingen was voor de sociale quarantaine al een groep. De kinderen kennen elkaar en de invalshoek moet straks ook weer die groep zijn. Dat betekent dat de eerste zorg het welbevinden van de leerlingen is. Dat betekent dat er voldoende tijd genomen moet worden om de ervaringen te delen met elkaar. We moeten allemaal weer even wennen aan deze nieuwe situatie. We hebben veel aandacht voor elkaar!
Ik loop met een grote glimlach (onder mijn mondkapje) door de school. “We zijn weer school!” De leerlingen en vakexperts ontmoeten elkaar weer, we zien elkaar letterlijk en figuurlijk. Het voelt als een feestje! Het is een mooie eerste stap in de goede richting!
Paddy Harbers, rector
Thema Balans
Inmiddels is alweer het derde thema van dit schooljaar in volle gang en wat zijn we blij dat we ons onderwijs ook weer op school mogen geven. Deze periode werken onze leerlingen weer aan nieuwe opdrachten zoals Bekende Middeleeuwers en Bodymovin’. Op de poster treft u meer informatie aan over de inhoud van deze opdrachten.
Deze week ontvingen alle leerlingen en hun ouders/ verzorgers een bli(j)k van waardering. Wat fijn dat we nu weer naar school mogen! We hebben ervoor gekozen om onze leerlingen twee tot drie keer per week naar school te laten komen in halve groepen. Onze focus ligt op deze dagen op interactie met en tussen leerlingen, want juist dat is wat we, leerlingen en medewerkers, zo gemist hebben. Op de andere dagen zijn de leerlingen thuis en volgen online de lessen of maken thuiswerkopdrachten.
Online Open Dag
Zaterdag 1 februari organiseerden we onze online Open Dag. Wij vonden het fantastisch dat we op zo veel belangstelling konden rekenen: meer dan 1100 bezoekers hebben onze Open Dag bezocht. We hopen dat we een inkijkje hebben kunnen bieden in het Panora Lyceum en dat we onze bezoekers meer te weten zijn gekomen over onze school.
Donderdag 25 februari konden leerlingen van groep 8 online in gesprek met leerlingen van het Panora Lyceum. In een van de groepen spraken Nila (1H) en Eppo (1M) met 5 leerlingen onder andere over tweetalig onderwijs en wat onderwijs in thema’s in de praktijk nu precies betekent. Eppo en Nila vertellen u graag hoe zij het hebben ervaren.
Dat lijkt een hele simpele vraag, maar iedereen heeft daar een ander antwoord op, bijvoorbeeld: Hoe klinkt een bosbrand? Welke taal spreken planten? Moeten planten het praten ook leren? Wat is hun intelligentie? Wat kunnen we nog eten? Als je er over na gaat denken heb je vast nog meer vragen.
Op het Panora Lyceum werken we met een tweejarige brugklasperiode. In de praktijk betekent dit dat al onze leerlingen overgaan naar het tweede leerjaar om een zo lang mogelijke periode te creëren voor leerlingen om zich te kunnen ontwikkelen en te ontdekken welke afdeling uiteindelijk het beste bij hun past. In de loop van het tweede jaar zal er samen met de leerling en ouders bekeken worden wat de beste plek in klas drie is voor de leerling.
Agenda
02-04-2021 Lesvrije dag leerlingen en medewerkers
05-04-2021 2e paasdag Lesvrije dag leerlingen en medewerkers
07-04-2021 MR-vergadering
Wil je vorige nieuwsbrieven teruglezen? kijk dan hier voor het archief