|
|
|
Terugblik |
Een enerverende week ligt achter: drie ouderavonden, een ontmoeting met de schoolleidingen, een gesprek met de PMR’en en enkele bijeenkomsten van de stuurgroep. Het mooie is dat we inhoudelijk nu echt vorderingen maken en onze concreter wordende gedachten over de toekomst ter toetsing kunnen voorleggen. Deze week deden we dat bij de klankbordgroep.
De bijeenkomsten met de ouders lieten overeenkomsten en verschillen zien. Opvallend was wel dat zij ons aanbevelingen deden die in hoge mate overeenkomen met die van stakeholders, basisscholen, leerlingen en een deel van onze docenten. De belangrijkste inzichten daarvan delen we met jullie:
- De nieuwe scholen moeten voldoende herkenning bieden: zet de succesvolle, goede dingen voort en maak dat tot het hart van de nieuwe scholen.
- Laat het daar echter niet bij. Er kwam een dringend signaal van een deel van de docenten en een krachtig pleidooi vanuit onder meer primair onderwijs, ouders, leerlingen en stakeholders, om een aantal vernieuwingen toe te voegen aan het bestaande.
- De meest dringende aanbeveling komt van ouders, leerlingen en basisscholen: verstevig en verinnig het contact school-leerling-ouders. Ga frequenter met elkaar in gesprek, laat ouders meer welkom zijn op onze scholen dan nu het geval is en leg het eigenaarschap van het leerproces meer bij de leerling neer.
- Bijna net zo dringend is het verlangen naar maatwerk. “Presenteer ons uitdagender lessen, waarin jullie rekening houden met verschillen tussen leerlingen”, naast het geven van mogelijkheden versneld door de opleiding te gaan of op verschillende afdelingsniveaus te examineren
- En als derde vernieuwing wordt het gebruik van ICT-middelen in het onderwijs genoemd. Dat hoeft niet per se integraal en volledig, maar het ontbreken ervan –zo vindt men- “kan echt niet meer in deze tijd”.
- Niet uit de consultaties, maar toch als belangrijk thema, is er een krachtig maatschappelijk pleidooi om in de onderwijsinrichting de kansenongelijkheid te verminderen.
De aanmeldingsjaren ’18-’19 en ’19-’20 worden daarnaast boeiende jaren, waarin we in de huidige drie scholen startende leerlingen voldoende perspectief moeten bieden. Zij moeten het gevoel krijgen dat ze veilig in de scholen kunnen starten, ook al zal hun bovenbouw er ‘anders’ uitzien.
En natuurlijk hoeft niet alle vernieuwing tegelijkertijd te gebeuren. Sommige aspecten kunnen we in de loop van de jaren na 2020 ontwikkelen, andere aspecten kunnen in het kader het vorige item wellicht al volgend schooljaar aandacht krijgen. |
|
|
|
|
 |
|
|
We merkten in bijvoorbeeld het gesprek met de PMR’en dat het karakter nog niet zo landt als belangrijk element in het definiëren van de nieuwe scholen; het ontmoet enthousiasme noch weerstand. En toch: De Efteling zou een onaantrekkelijk pretpark zijn, als het slechts een verzameling goede attracties was.
Ook een school behoeft een rode draad om er voor te zorgen dat er, vanuit de diverse afdelingen en vakgroepen van de school, op wezenlijke aspecten eenduidig wordt gehandeld ten opzichte van leerlingen, ouders en medewerkers.
We vertrouwen erop dat we dit, als we verder komen in het proces, helderder kunnen maken. |
|
|
|
|
 |
|
|
|
Vorige week waren er ouderavonden op het Ludger College, Rietveld Lyceum en Ulenhofcollege voor ouders van (toekomstige) leerlingen van het voortgezet onderwijs in Doetinchem. We deden dit om hen te betrekken bij het meedenken over de vorm en inhoud van de twee nieuwe scholen.
Verdere stappen zetten op het gebied van digitalisering, maatwerkprogramma’s en versterken van leerling- en ouderbetrokkenheid worden gewaardeerd.
Ook het gebouw is voor ouders belangrijk.
Op alle drie de bijeenkomsten was ongeveer een derde van de ouders afkomstig uit het basisonderwijs.
|
|
|
|
|
 |
|
• |
|
Bijeenkomst schoolleidingen |
|
|
Op 21 juni spraken we met de schoolleidingen van het Ludger College, Rietveld Lyceum en Ulenhofcollege over de Doetinchemse samenwerking. We presenteerden hen de eerste concepten van het onderwijsaanbod van de twee nieuwe scholen en de pedagogische-/didactische uitgangspunten.
We hebben de ontmoeting als constructief ervaren.
De bijeenkomst leverde aanvullingen op die we de volgende dag al meenamen in het gesprek met de PMR'en. |
|
|
|
|
 |
|
• |
|
Bijeenkomst drie Doetinchemse PMR'en |
|
|
Op 22 juni presenteerden we aan de Doetinchemse PMR'en de eerste concepten van de karakters van de twee nieuwe scholen, het onderwijsaanbod en de pedagogische-/didactische uitgangspunten.
Ook deze bijeenkomst leverde aanvullingen op die we hebben meegenomen in de verdere uitwerking van de twee schoolprofielen voor ons gesprek met de klankbordgroep.
In september is er een vervolgbijeenkomst met de PMR'en. Dan worden er ook verdere afspraken gemaakt over het besluitvormingsproces. |
|
|
|
|
 |
|
|
|
Op 27 juni presenteerden de rectoren de ontwikkelde concepten van de twee nieuwe scholen aan de leden van de klankbordgroep.
Opnieuw ontvingen we feedback en werd er meegedacht over de vormgeving van de twee nieuwe scholen. Hierop volgt opnieuw een verwerkingsslag.
|
|
|
|
|
 |
|
• |
|
Samenwerking kleine vakken |
|
|
Voor het komende schooljaar wordt er onderzocht of samenwerking tussen (kleinere) vakken al mogelijk is. Het betreft de vakken Latijnse taal, kunst en cultuur, Griekse taal, kunst en cultuur, wiskunde C en de bezemklas wiskunde (vwo 6). Dit betekent dat de leerlingen het vak op één van de Doetinchemse scholen volgen en hiervoor zich dus mogelijk zullen verplaatsen naar een andere school. |
|
|
|
|
 |
|
|
|
De stuurgroep Doetinchem (bestaande uit Henk van der Esch, Louise Beernink, Paddy Harbers, Ton Sipkens en Niek Kraan) gaat de komende periode aan de slag met de verdere uitwerking van de profielen van de twee nieuwe scholen.
We verwachten dat we jullie kort na de zomervakantie informatie kunnen geven over de ontwikkelde concepten.
We proberen deze nieuwsbrief niet te versturen in de weken dat ook de bestuursnieuwsbrief van Achterhoek VO verschijnt (eerste woensdag van de maand). We versturen deze nieuwsbrief daarom een week eerder. |
|
|
|
|
 |
|
Copyright © 2013 Achterhoek VO. Alle rechten voorbehouden. |
|
|
|