De vijfde nieuwsbrief van het Houtkamp College

Alweer de vijfde nieuwsbrief van het Houtkamp College dit schooljaar. In deze nieuwsbrief vertellen we u graag iets over de volgende onderwerpen:
  • aantal nieuwe aanmeldingen
  • inrichting van het gebouw
  • onderwijs in het leergebied Kunst, Cultuur en Media
  • de ideeënbus: een initiatief van en voor leerlingen
  • de voortgang in beeld met de GPL-tool
  • vooraankondiging: online ouderavond op 17 mei
De nieuwsbrief start met een woord vooraf van de rector, Louise Beernink

Veel leesplezier!
Beste ouders/verzorgers,

Wat is het fijn om in een gebouw rond te lopen waar ook weer leerlingen zijn! Het mooie aan het werken in het onderwijs is toch dat we dagelijks jonge mensen om ons heen hebben. Heel cliché, maar oh zo waar: het houdt ons jong, we zijn immers direct in contact met de leefwereld van deze jongeren en weten wat er onder hen leeft. Wat hebben we dat gemist in de lockdown vanaf eind december en wat zijn we blij dat we al onze leerlingen weer gemiddeld 2,5 dag per week naar school kunnen laten komen. Dat wat digitaal verborgen bleef, is nu weer zichtbaar in het klaslokaal en kan onze live-aandacht krijgen.

Vanzelfsprekend blijven we aan het werk met inhoudelijke leerdoelen, maar we hebben juist nu ook volop aandacht voor het sociale aspect van onderwijs: het dagelijks contact met elkaar. Vragen die centraal staan, zijn: hoe verhoud je je tot je klasgenoten en je docenten en wat is je rol in de groep? De coaches voeren gesprekken met onze leerlingen over hoe het onze leerlingen is vergaan tijdens de lockdown: wat ging er goed en wat ging er minder goed? Wat heeft er extra aandacht nodig?

We hebben weer echt contact. We genieten ervan.

Met vriendelijke groet,
Louise

Goed nieuws: circa 250 aanmeldingen!

Het komend schooljaar start het Houtkamp College met circa 250 nieuwe brugklasleerlingen. Hartelijk dank voor het vertrouwen dat u in ons stelt door uw zoon of dochter bij onze school aan te melden. We zijn blij met de komst van zoveel leerlingen. Voor onze school is dit een prachtig aantal. We groeien ten opzichte van vorig jaar, maar blijven tegelijkertijd kleinschalig, zodat we de ruimte krijgen om ons eigentijds en toekomstgericht onderwijs waarin samenwerkend, ondernemend en persoonlijk leren centraal staan verder uit te bouwen.

Er komen negen brugklassen. Zoals het er nu naar uitziet, zijn deze evenwichtig verdeeld over de niveaus mavo, havo en vwo. De POVO-coördinator Monique Krajenbrink is inmiddels gestart met de ‘warme overdrachten’ van groep 8 naar klas 1, zodat alle leerlingen in augustus een ‘zachte landing’ kunnen maken. Maar voordat het augustus is, is er natuurlijk nog een kennismakingsbijeenkomst in juni voor leerlingen én hun ouders (als de coronamaatregelen dat mogelijk maken). Leerlingen zullen dan hun coach en hun mede-klasgenoten ontmoeten en de ouders maken verdiepend kennis met onze onderwijsvisie en met ons. Tijdens de introductieweek in het nieuwe schooljaar starten we ook met motiverende kennismakingsactiviteiten, zodat onze leerlingen een fijn begin hebben op het Houtkamp College.

Voor nu wensen wij alle toekomstige Houtkampleerlingen nog een fijne periode in groep 8 en succes met de afronding van hun tijd op de basisschool.

Tot ziens op het Houtkamp College!

Inrichting gebouw

Tijdens de lockdown misten we de leerlingen enorm in onze school. Maar de sluiting had één voordeel: het bood ons de mogelijkheid om ongestoord verder te werken aan de inrichting van ons schoolgebouw. Van die gelegenheid hebben we dan ook volop gebruik gemaakt.

Wat is er veranderd? Er is maatwerkmeubilair geplaatst. U kunt daarbij denken aan tribunes bij de leergebieden Communicatie en Kunst en Cultuur en Media, maar ook aan vakkenkasten bij de leergebieden Wereld en Exact én aan marktkramen bij de leergebieden Exact, Communicatie en Wereld.

Werken binnen het leergebied Kunst, Cultuur en Media

Binnen het leergebied KCM werken de vakken muziek, theater en beeldende vorming samen. Maar het leergebied Kunst, Cultuur en Media is meer dan de drie traditionele vakken muziek, theater en beeldende vorming. Als docent zijn wij niet enkel vertegenwoordiger van ons eigen vakgebied. We zijn kunstdocent met expertise in het vak waar we al jarenlang ervaring in hebben maar de benadering is compleet anders. Samenwerken betekent voor ons dat we ten eerste kijken waar de verbinding tussen de vakken ligt. Nieuwe media en film kunnen een brug slaan tussen de onderlinge vakken en zorgen voor deze verbinding.

Wie heeft een goed idee?
Ideeënbus voor en door leerlingen

Jason Gensen, Gijs de Jong en Silas Nabbe zijn de bedenkers van de ideeënbus. Met hun initiatief willen zij gebruik maken van de ideeën en wensen die bij Houtkampleerlingen leven. Zij roepen iedereen met een goed idee of wens op om deze kenbaar te maken door een briefje in de bus te stoppen. Het is handig als ook de naam van de afzender wordt vermeld, zodat Gijs, Jason en Silas weten wie ze moeten benaderen als ze nog vragen hebben. De bus staat op de leerlingenbalie en wordt elke twee weken op maandag geleegd. Gijs zit in het leerlingenpanel en zal alle binnengekomen ideeën en wensen aan het leerlingenpanel voorleggen.

GPL-tool: een instrument om de voortgang van leerlingen in beeld te krijgen

Op het Houtkamp College houden we de voortgang van het leerproces in beeld door te werken met leerdoelkaarten. Begin maart berichtten we u over het tijdelijk werken met papieren leerdoelkaarten in periode 3, in afwachting van een nieuwe digitale tool. Alle leerlingen gebruiken nu de mapjes met daarin de leerdoelkaarten van alle vakken en leergebieden. Zij kunnen het u thuis vast laten zien. Docenten werken met een digitale variant, waarop zij de leerdoelen van de leerlingen op de drie niveaus bijhouden (reproductie, toepassen, inzicht). Aan het eind van deze periode vinden leerlingen en ouders de behaalde percentages op elk niveau terug in Magister.

Drie klassen proberen op dit moment een nieuwe digitale tool uit om hun voortgang op de leerdoelen inzichtelijk te maken. Als deze proef goed bevalt, gaan in periode 4 alle klassen hiermee werken. De eerste ervaringen zijn heel positief. De tool van GePersonaliseerd Leren (GPL) geeft leerlingen, docenten en ouders een totaaloverzicht van de leerdoelen van alle vakken en leergebieden. Bovendien is het instrument gebruiksvriendelijk. Leerlingen kunnen met een kleur aangeven in welke mate zij een leerdoel beheersen: (nog) niet, bijna, goed, of zelfs zó goed dat zij anderen kunnen helpen. Docenten geven ook feedback op de leerdoelen en krijgen zo een helder totaaloverzicht van een groep, waardoor zij doelgerichter kunnen lesgeven. De GPL-tool is dus een nieuw systeem met veel voordelen. Zodra wij besluiten hier definitief mee te gaan werken in periode 4 (vanaf 28 april), zullen wij leerlingen en ouders hierover informeren.
Online ouderavond op 17 mei

Graag attenderen wij u alvast op onze online ouderavond op maandag 17 mei. Natuurlijk ontvangt u hiervoor nog een aparte uitnodiging. Maar houdt u deze avond vast vrij. Het webinar begint om 19.00 uur.

2 april 2021 Roostervrije dag voor leerlingen en medewerkers
5 april 2021 Tweede paasdag
13 april 2021 Roostervrije dag voor leerlingen
19 t/m 23 april 2021 Topperweek en ontwikkelgesprekken
26 en 27 april 2021 Roostervrije dag voor leerlingen en medewerkers
28 april 2021 Panelgesprek ouders/verzorgers (10.00 - 11.30 uur)
­Dit was onze vijfde nieuwsbrief. De volgende Houtkampnieuwsbrief kunt u in mei verwachten. Graag tot een volgende keer!

Houtkamp College
Ruimzichtlaan 155
7001 KD Doetinchem

Volg het
Houtkamp College:

U ontvangt deze e-mail omdat u bent ingeschreven voor de nieuwsbrief van het Houtkamp College.

© 2021, Houtkamp College. Alle rechten voorbehouden.