Preview Text Here
Mavo - Havo - Atheneum - Gymnasium
Aandachtig luisteren
 
Op het Panora Lyceum vinden we “samen” erg belangrijk. Dit heeft extra aandacht door de actuele Corona-omstandigheden. In deze maanden besteden we veel aandacht aan goede gesprekken en gaan we de dialoog aan. Gesprekken met medewerkers, met groepen leerlingen en met ouders/ verzorgers in de klankbordgroepen. Dit alles om te weten wat er leeft en wat er nodig is om onze school nog beter te maken.

Een dialoog is een gesprek tussen verschillende mensen, waarin een vrije gedachtewisseling plaatsvindt wat mogelijk tot nieuwe inzichten leidt. Écht luisteren ligt aan de basis hiervan. Vaak gaan we gemakkelijker het debat aan.

Begrippen als ‘aandachtig luisteren’, ‘samen onderzoeken’ en ‘niet meteen oordelen’ waren mooie vertrekpunten voor veel gesprekken de afgelopen tijd. We hebben er veel van geleerd.

Twee van onze leerlingen, Dina en George, hebben een middag met mij meegelopen en geparticipeerd binnen het schoolleidersoverleg. Het was een prachtige ervaring! Hun deelname leverde nieuwe inzichten op.  Voor mij wederom een bevestiging dat het goed is om aandachtig te luisteren naar onze leerlingen.

Paddy Harbers, rector
Trots op onze aanmelding! 
 
Voor komend schooljaar hebben zich 385 leerlingen aangemeld voor het Panora Lyceum! Wederom een fantastische aanmelding. We zijn er trots op dat zoveel leerlingen en hun ouders voor het Panora  Lyceum gekozen hebben en we zijn dankbaar voor het vertrouwen dat in ons gesteld wordt.  

We kijken er enorm naar uit om onze nieuwe leerlingen spoedig te ontvangen en van harte welkom te heten op het Panora Lyceum. Ook dit schooljaar zullen we organiseren dat de leerlingen nog voor de zomer kennis kunnen maken met hun mentor en klasgenoten.    
Wereldweek 2: Taal is ons ding 
 
Tijdens de eerste wereldweek hebben onze leerlingen zich beziggehouden met allerlei zaken rondom afval en gingen ze de wijk in om op te ruimen. In april stond de tweede wereldweek op de planning. Dit keer was het thema ‘taal is ons ding!’. Nieuwsgierig naar hoe deze week is geweest, check dan deze video.
 
Bekijk hier de video
Onze eerste finalist: Romy!
 
Romy Stevering is gekozen als één van de 10 finalisten in de landelijke Nuffic Flash Fiction schrijf wedstrijd! 11 juni wordt op locatie (Den Haag) of via online verbinding de winnaar bekend gemaakt.

Wat is de Flash Fiction Challange?
Leerlingen schrijven een flash fiction verhaal gebaseerd op iets dat hun geïnspireerd heeft tijdens een schoolvak of -activiteit. Dat noemen we the spark. Ze schrijven geen samenvatting maar gebruiken the spark als een springplank naar andere ideeën of gedachtes. Hier maken ze een fictief kort verhaal van. 
Elk ingezonden stuk bestaat uit 2 delen: 
1. The spark:
een korte beschrijving van het ‘aha’-moment. Waarom kies je dit moment en hoe heb je het in een verhaal gegoten? Gebruik hiervoor maximaal 75 woorden.
2. The Flash Fiction:
een fictief verhaal van maximaal 150 woorden.
 
We zijn heel trots op Romy! Benieuwd naar haar inzending? Houd de volgende nieuwsbrief in de gaten.
TTO leerlingen terug in de tijd
 
Het is donderdagavond, een van de groepen TTO-leerlingen verzamelt zich bij de gymzaal. Licht gespannen, maar ook nieuwsgierige koppies zijn zichtbaar. Waarvoor komen we vanavond nu eigenlijk naar school? Iets met de Victoriaanse Tijd…
De deur wordt opengegooid en direct in stijl worden de leerlingen de gymzaal ingestuurd. ‘in victorian times, 50% of children died before they were 12 years old. You would be dead by now.’
 
Lees verder
Dat is precies wat een aantal leerlingen die de denklessen op het Panora Lyceum volgen dachten. De rector en afdelingsleider brugperiode bezochten de denklessen uit nieuwsgierigheid. Enkele leerlingen bleken ook nieuwsgierig naar wat voor werkzaamheden de rector doet. Twee leerlingen liepen een middag mee. Lees verder over hun ervaring. 
 
Lees verder
Roan Oosting over GSA
 
Hallo, ik ben Roan Oosting uit 1P en ik ben de GSA aan het oprichten met Yara Wassink (1G) en Renée Koert (1G). De GSA is een club op school dat opkomt voor gay zijn, transgender of wat dan ook. Heel veel mensen voelen of voelden zich daar onzeker over. Ik ken zelf ook een paar mensen die dat hebben meegemaakt..
 
Lees verder
Laatste periode in volle gang
 
De tijd vliegt, alweer het laatste thema van leerjaar in is in volle gang. De leerlingen sluiten dit schooljaar af met het thema structuur. Tijdens deze periode onderzoeken leerlingen de structuur van poëzie en schrijven ze hun eigen blues teksten. Ook filosoferen ze over  wat geluk is en wat het voor hen betekent met behulp van de dierenverhalen van Toon Tellegen. Meer weten zie de poster voor alle vakken in deze periode.
 
Bekijk hier de poster
Agenda
 
24-05-2020
2e Pinksterdag
Lesvrije dag leerlingen en medewerkers
31-05-2020
MR-vergadering

21-06-2020
Start meetweek
28-06-2020
Start finaleweek
5-07-2020
Start wereldweek

12-07-2020 t/m 15-07-2020
Roostervrije dagen leerlingen
16-07-2020
Afsluiting schooljaar 2020-2021

17-07-2020
Start zomervakantie

Contactgegevens

Panora Lyceum
Holterweg 121
7001 EK Doetinchem
Stuur een e-mail
Volg ons op

   
U ontvangt deze e-mail omdat u bent ingeschreven voor de nieuwsbrief van het Panora Lyceum.
Het opgegeven e-mailadres is:
Afmelden | Gegevens wijzigen
© 2021, Panora Lyceum. Alle rechten voorbehouden.