In deze zesde nieuwsbrief blikken we graag met u terug op de ouderavond die op 25 mei gehouden werd. Tijdens deze bijeenkomst stond het werken met leerdoelen en de GPL-tool centraal. Daarnaast treft u in deze nieuwsbrief informatie over de afronding van dit schooljaar. Nu de scholen weer volledig open zijn, hopen we met elkaar het schooljaar goed af te sluiten. Ook kijken we met u vooruit naar de keuzes die leerlingen komend jaar kunnen maken binnen maatwerktijd.

We wensen u veel leesplezier!
Beste ouders/verzorgers van onze (aanstaande) leerlingen,

Sinds afgelopen maandag zijn al onze leerlingen weer op school. Wat fijn om als hele schoolgemeenschap op school te zijn en gewoon live contact met elkaar te hebben. We ervaren onderdeel van een geheel te zijn en voelen een grote verantwoordelijkheid voor elkaars gezondheid. Dat is te merken aan de manier waarop leerlingen en collega’s respectvol met elkaar en elkaars wensen omgaan.

Wat een geluk dat we het eerste schooljaar op het Houtkamp gezamenlijk af kunnen sluiten. We gaan in de afsluitende weken van het schooljaar en in de startweek van het nieuwe schooljaar zorgen voor gezellige groepsactiviteiten. We horen van zowel leerlingen, ouders als coaches dat leerlingen het onderdeel zijn van een groep eigenlijk het allermeest gemist hebben in het afgelopen jaar. En dat begrijpen we. Tijdens het eerste jaar op het voortgezet onderwijs is juist het verbinding krijgen met elkaar en je plek vinden in een groep van cruciaal belang.

Het gaat in het huidige nieuws veel over ‘achterstanden’ in het onderwijs. Wij hebben het liever over wat onze leerlingen nog extra te ontwikkelen hebben in het na-corona-tijdperk. Binnen de vak- en leergebieden en binnen de maatwerktijd-uren kunnen we al onze leerlingen begeleiden op het niveau dat bij hen past en bij de onderdelen die nodig zijn (cognitief? studievaardigheden? sociaal-emotioneel?). We zijn op dit moment het programma voor de maatwerktijd-uren aan het samenstellen voor de start van het schooljaar in leerjaar 1 en 2.

Tijdens de online-ouderavond hebben we jullie vorge week meegenomen in ons verhaal over het ontwikkelingsgericht werken vanuit leerdoelen en over voortgang en afsluiting. Mocht u de webinar gemist hebben, dan vindt u de link in deze nieuwsbrief om bijeenkomst nog eens terug te kijken. Ook voor ouders van aanstaande leerlingen kan het interessant zijn om deze webinar al eens te bekijken. Erg leuk is het dat Milan, Hayat en Kiki, drie van onze brugklassers, een belangrijke rol hebben gespeeld.

Ik wens iedereen een heel goede afsluiting van het huidige schooljaar toe!

Met hartelijke groet,
Louise Beernink
rector Houtkamp College

Terugblik op online ouderavond op 25 mei

Op dinsdagavond 25 mei organiseerden wij de tweede online ouderavond van dit schooljaar.

De bijeenkomst werd geleid door onze vaste gespreksleidster Fleur van Pijkeren. Daarnaast waren drie Houtkampleerlingen betrokken bij de organisatie. Allereerst was dat co-presentator Milan Heuveling die niet alleen de presentatie voor zijn rekening nam, maar ook het editten van enkele vertoonde filmpjes. De vragen die door ouders werden ingezonden werden door Kiki den Heijer aan de gasten voorgelegd. Tenslotte schoof Hayat Awal Aman, leerling als gast aan tafel aan.

Meedoen aan een webinar

Kiki, Milan en Hayat hebben een bijdrage geleverd aan het webinar op 25 mei. Hoe hebben zij dit ervaren? Wij vroegen het hen! We hopen bij onze volgende ouderavonden opnieuw leerlingen te betrekken. Polst u uw zoon of dochter eens in zijn/haar interesse hiervoor?

Kiki den Heijer
Ik vond het spannend aan het begin, maar als je er eenmaal inzit, dan is het gewoon leuk om te doen en denk je eigenlijk nergens anders aan. Ik vond het heel gaaf om in een echte studio te zijn. Het is toch anders dan als je het online kijkt.

Milan Heuveling
Het was een eer om het te presenteren in zo'n studio! Ik zou het heel graag nog een keer willen doen! Het was een supervette ervaring.

Hayat Awal Aman
Ik vond het leuk om mee te doen. Het was best spannend! Ik vond het een mooie plek, die plek zag er zo professioneel/mooi uit. Ik heb nieuwe dingen geleerd; en ook leuke dingen over klas 2 gehoord.

Antwoorden op gestelde vragen

Tijdens het webinar stelde u vragen aan de gasten in de studio. Veel vragen gingen over het werken met leerdoelen. Niet alle vragen konden meteen beantwoord worden. Hieronder vindt u de onbeantwoorde vragen voorzien van ons antwoord.

Lees hier de vragen en antwoorden

Maatwerktijd-keuze

Ook komend schooljaar zal er weer een ruim aanbod zijn in maatwerktijd-keuzelessen voor alle leerlingen. De ervaringen van dit schooljaar nemen wij mee bij de organisatie én de ontwikkeling van de inhoud voor de lessen komend schooljaar.

Door afgelopen schooljaar hebben wij een duidelijk beeld gekregen waar de behoeftes van leerlingen liggen qua maatwerktijdonderwerpen. Op deze behoeftes proberen wij zo goed mogelijk in te spelen. Ook kijken we bij ons maatwerktijdaanbod naar wat belangrijk is voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Volgend jaar bieden we lessen aan die ook dit jaar te volgen waren. Daarnaast zullen er ook veel nieuwe onderwerpen aan bod komen op het gebied van verdieping, verbetering en verbreding.

De organisatie en daarmee ook de inschrijving van de maatwerktijd-keuze zal volgend jaar op dezelfde manier verlopen als dit jaar. Aan het begin van elke periode kunnen leerlingen hun keuze maken door middel van inschrijving via Magister. De eerste periode hebben de leerlingen uit leerjaar 1 een vast programma waarin we wel variatie bieden, maar nog geen eigen keuze. De leerlingen uit leerjaar 2 zullen in de eerste week van het nieuwe schooljaar een keuze maken voor de lessen van periode 1. In week 2 of 3 zullen zij vervolgens starten met het volgen van de gekozen lessen. Eén van de uren maatwerktijd-keuze in periode 1 ligt al wel vast voor alle tweedeklassers: we willen een goede start maken na het Corona-jaar. De coach begeleidt dat uur en draait een programma over de manier van werken op het Houtkamp. Voor de andere twee maatwerktijd-keuze-uren in periode 1 heeft de tweedeklasser vrije keuze.

Aan het begin van het schooljaar zullen wij starten met een bijeenkomst met alle ouders en leerlingen waarbij wij u verder zullen informeren over de maatwerktijd-keuze.

Afronding schooljaar

De laatste loodjes..

Het is juni, dus het eind van het schooljaar is in zicht! Deze laatste weken zullen de leerlingen bij alle vak- en leergebieden de laatste opdrachten maken van dit schooljaar en hun laatste leerdoelen aankruisen. En zoals u gehoord heeft in het webinar; alle kinderen gaan door naar leerjaar 2!

Na dit gekke jaar hebben we wel een spetterend einde verdiend, vonden wij. Daarom gaan we ook zorgen voor een leuke afsluiting van het eerste jaar Houtkamp. Van de laatste twee weken maken we een tweeweekse Topperweek, met als thema Duurzaamheid in en om de school. (Denk aan het upcyclen van gebruikte spullen!) En we gaan eropuit! Binnenkort krijgt u hier per brief meer informatie over. Ook voeren we natuurlijk de ontwikkelgesprekken waarbij de leerlingen zullen terugkijken op dit eerste jaar.

Vrijdag 2 juli Laatste reguliere schooldag
5, 6, 8, 9, 12,14 en 15 juli Topperweek en ontwikkelgesprekken
Woensdag 7 juli  Roostervrije dag / Panelgesprek ouders (10.00 uur)
Dinsdag 13 juli Roostervrije dag
Vrijdag 16 juli  Roostervrije dag, start zomervakantie
Dinsdag 1 september Start schooljaar, programma voor leerlingen volgt
Dit was onze zesde nieuwsbrief. Graag tot een volgende keer!

Houtkamp College
Ruimzichtlaan 155
7001 KD Doetinchem

Volg het
Houtkamp College:

U ontvangt deze e-mail omdat u bent ingeschreven voor de nieuwsbrief van het Houtkamp College.

© 2021, Houtkamp College. Alle rechten voorbehouden.