|
Trots als een pauw! |
|
Nog geen jaar geleden hebben wij de deuren van het Panora Lyceum geopend. We zijn enthousiast gestart met een innovatief vakoverstijgend onderwijsconcept om betekenisvol onderwijs te bieden aan onze leerlingen. Na enkele jaren van voorbereiding ging het nu echt gebeuren! Samen aan het werk met opdrachten op basis van thema’s. Wat is er hard en enthousiast gewerkt op onze school! Het was een unieke ervaring voor de medewerkers om een nieuwe school te mogen starten. Ook was het een unieke ervaring voor onze leerlingen om de eerste groep leerlingen van het Panora Lyceum te zijn. Geschiedenis is geschreven! Bijzonder was het ook, omdat de impact van het coronavirus op het onderwijs enorm was. Hoe lang je loopbaan in het onderwijs ook is, een schooljaar als het huidige heeft niemand ooit meegemaakt. Alle wisselingen vroegen erg veel flexibiliteit van iedereen in en rondom de school. We hebben het samen goed gedaan. Zo trots als een pauw sluit ik het allereerste Panora-jaar af. Ik wens iedereen een fijne en zonnige zomervakantie toe en hoop jullie in augustus weer te mogen ontmoeten. Ik geef in deze nieuwsbrief het laatste woord aan een aantal van onze leerlingen. Fijne vakantie! Paddy Harbers, rector |
|
|
Bijzonder jaar, bijzondere laatste nieuwsbrief! |
|
Het gehele schooljaar hebben we u op de hoogte gehouden van het reilen en zeilen op het Panora Lyceum. We vertelden over dat wat we ondernamen met de leerlingen, hoe de thema’s en wereldweken eruit zagen, wat ons bezighield. We stelden collega’s aan u voor en lieten leerlingen aan het woord over hun bevindingen. Het waren steeds personeelsleden die de nieuwsbrief voor u samenstelden. Voor deze laatste nieuwsbrief maken we een andere keus. Drie leerlingen uit de leerlingenraad hebben de ambitie om te schrijven voor de schoolkrant. Ze trappen af met het samenstellen van deze laatste nieuwsbrief van het schooljaar 20-21. Nine Tomassen Marleen van Schriek Isis Oorthuis |
|
Vaandels maken |
|
In het begin van het schooljaar hadden we twee extra vakantiedagen, dat was alvast een goed begin. De school werd met een echte DJ geopend op woensdag. De eerste dag hadden we uitleg over de school en de opdracht. De opdracht was een vaandel maken over wat jouw klas belangrijk vindt. |
|
|
|
Tweetalig onderwijs |
|
Ik ben Isis Oorthuis een TTO-leerling uit klas 1H. Maar TTO wat houdt dat nou in? TTO staat voor tweetalig onderwijs, dat betekent dat je bijna alles in het Engels krijgt. En wat krijg je nou in het Engels? Je krijgt sowieso alle themavakken in het Engels, BO (gym) krijg je ook in het Engels. Maar de talen niet, want ja Frans in het Engels is wel heel moeilijk! |
|
|
|
Foto’s maken voor de website |
|
Eind oktober hadden we fotodag voor de Panora-website. Ik (Isis) persoonlijk vond het echt een leuke dag! We gingen dus foto’s maken voor de website en allerlei andere PR van het Panora Lyceum. De eerste foto moest natuurlijk een vol klas lokaal zijn waar kinderen aan het werk waren, er werden er ook een paar in het gymlokaal gemaakt en natuurlijk buiten en ook rondom onderwijs in thema’s en nog veel meer. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Les van mevrouw Spaan |
|
Dit jaar kregen we van mevrouw Spaan bijvoorbeeld het vak natuurrampen. Dat ging onder andere over vulkanen. In een van die lessen deed mevrouw Spaan een vulkaan na, hahaha! Ze heeft Portugese roots. Klas 1H is haar enige TTO-klas. Wij zeggen altijd: geen stress bij Spaan! Want in haar lessen doen we altijd lekker rustig aan. |
|
|
|
|
Theater workshop |
|
Op school hebben we drie keer per jaar een wereldweek. In die weken zijn we bezig met het milieu en de wereld. Dan hebben we ook een workshop. In de eerste wereldweek ging het over afval. Ik (Marleen) deed de workshop theater. Ik koos voor deze workshop, omdat ik het leuk vind om te acteren en te schrijven. |
|
|
|
|
Op school werken wij in thema’s. In het eerste thema was een van de vakken klimaatlokaal, dat was drama, muziek en beeldende vorming in een. We werkten het hele thema eigenlijk aan een grote opdracht. We moesten een fotostrip maken. Ik (Marleen) zat in een groepje met vier kinderen. We moesten een decor maken, foto’s maken en daar spreekwolkjes bij plakken. Het vak heette klimaatlokaal, omdat ieder groepje een ander klimaat had waarin de fotostrip zich afspeelde. Wij hadden de tropen. Ik vond het zelf niet zo’n hele leuke opdracht, want de samenwerking ging niet zo goed en we waren best wel lang met de zelfde opdracht bezig. Ik heb er wel van geleerd waar ik bij de samenwerkingssopdrachten beter op moet letten, om beter samen te kunnen werken. |
|
|
|
|
Les van meneer Laan |
|
Dit jaar heb ik (Marleen) verschillende vakken van meneer Laan gehad, zoals 'Waarom daar?' 'Natuurrampen' en 'De stad'. In het begin vond ik meneer Laan best wel streng, maar later in het schooljaar was het best leuk en soms ook heel grappig. Als we goed gewerkt hebben, dan kijken we weleens Jochem Meijer! Meneer Laan maakt zelf ook graag grappen, dat is soms best wel irritant. Een eindopdracht was dat we een kwartet moesten maken over alle begrippen. Meestal was het superleuk tijdens de les, maar soms was het ook helemaal niet leuk. Dat hoort natuurlijk wel bij school. Op zich vond ik het wel een van de leukere vakken. |
|
|
Lock down |
|
Het schooljaar was natuurlijk ook wel raar, door de lock down. In december gingen we in Lock down en na de kerstvakantie hadden we iedere dag online les. Zelf vond ik (Marleen) het echt niet leuk. Het was veel saaier dan op school en natuurlijk veel minder gezellig. Tot en met 1 maart hadden we alle dagen online les. Vanaf toen gingen we met de halve klas weer naar school. De ene week mochten we op maandag, woensdag en vrijdag naar school en de andere week op dinsdag en donderdag. Het liefst wilde ik gewoon weer helemaal naar school, maar dit was al heel fijn. Vanaf 1 juni mochten we weer 5 dagen en met de hele klas naar school, dat vond ik heel leuk!! Al met al vond ik het een leuk schooljaar, alleen heel jammer van bijna het halve schooljaar thuisonderwijs. |
|
Dyslexie |
|
Ik ben Nine Tomassen en ik heb dyslexie. Op het Panora Lyceum geven ze extra aandacht aan kinderen die dyslexie hebben. In het begin van het jaar hadden we een bijeenkomst met alle kinderen met dyslexie en de ouders in de aula van het Panora Lyceum. Twee weken later hadden we de eerste bijeenkomst met ongeveer 15 kinderen. De bijeenkomsten waren op dinsdag en donderdag om 13.50 tot 14.30 na schooltijd. We hebben het over allemaal dingen gehad die kunnen helpen met het leren of huiswerk maken. Ik vond de volgende tips heel handig: tijdens de les aantekeningen maken, een week van te voren leren en als je vragen hebt, vraag het aan de docent! Het is fijn dat er zoiets wordt aangeboden op het Panora, ook al vond ik het natuurlijk niet altijd leuk om er na school naartoe te gaan. |
|
Flash in the Pen |
|
In onze vorige nieuwsbrief hebben we u laten weten dat onze Romy het tot de finale van de Flashfiction wedstrijd heeft geschopt. Inmiddels is haar bijdrage gepubliceerd in een mooi boekje. |
|
|
|
|
|
|
Kennismaking nieuwe leerlingen |
|
Voor de zomervakantie hadden we ook al een kennismakingsmiddag. Die middag leerden we onze nieuwe klas kennen. Ik (Marleen) kende nog niemand, dus was het best wel spannend. We deden een leuk spelletje om elkaar te leren kennen. Ook vulden we een blaadje in over onszelf en dat werd een boekje waar iedereen in stond. Ik vond het een leuke middag en een leuke klas! |
|
|
|
Wat een wereldweek! |
|
Van 5 tot en met 9 juli stond het Panora helemaal in het teken van Wereldweek 3: Leave Your Mark. Leerlingen werden uitgenodigd en uitgedaagd om de wereld om ons heen een beetje mooier te maken. Wat voeg jij van waarde aan de aarde toe? |
|
|
|
|
|
|
Agenda |
|
17-07-2021 t/m 29-08-2021 Zomervakantie |
30-08-2021 en 31-08-2021 Roostervrije dagen |
01-09-2021 t/m 03-09-2021 Introductiedagen leerjaar 1 en 2 |
vanaf 06-09-2021 Les volgens rooster |
07-09-2021 Ouderavond 1e klassen |
21-09-2021 Ouderavond 2e klassen |
|
|
Wilt u vorige nieuwsbrieven teruglezen? Kijken hier voor het archief |
|
|
Contactgegevens
|
|
U ontvangt deze e-mail omdat u bent ingeschreven voor de nieuwsbrief van het Panora Lyceum. Het opgegeven e-mailadres is: Afmelden | Gegevens wijzigen |
© 2021, Panora Lyceum. Alle rechten voorbehouden. |
|
|