Lees hier de eerste nieuwsbrief van dit schooljaar!
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
Beste ouders, verzorgers en andere Houtkamp-geïnteresseerden,
 
Het schooljaar is volop op gang; eerste, tweede- en nu ook derdeklassers lopen rond in onze twee gebouwen alsof het nooit anders is geweest. Met 360 nieuwe brugklassers, 30 nieuwe leerlingen die zijn ingestroomd in leerjaar 2 en 3 en bijna 100 medewerkers (waarvan 35 nieuwe!)  zijn we inmiddels een school met bijna 900 leerlingen en 100 medewerkers. Gezellig hoor!

In de eerste weken van het schooljaar hebben we nog grote aanpassingen gedaan in ons lesrooster: het volledig verplaatsen van de tweedeklassers naar de Kruisbergseweg heeft gezorgd voor minder pendelende leerlingen tussen beide gebouwen en voor een prettige, open werksfeer op beide locaties.
Het gebouw aan de Kruisbergseweg zullen we in de loop van dit schooljaar steeds meer ‘Houtkamp’ gaan maken. Dat zullen we doen door middel van herkenbare aankleding (planten en meubels), maar ook zijn we een grotere aanpassing van het gebouw aan het voorbereiden. We willen zo snel mogelijk, een onderzoekslab creëren in onze school. Daar kunnen de lessen Technasium en Bèta-Challenge worden gegeven, maar ook kunnen alle andere leergebieden daarvan gebruik maken voor hun lessen. Op dit moment zitten we in de ontwerpfase van deze ruimte.

Daarnaast wordt er hard gewerkt aan onze bovenbouw. Een groep betrokken collega’s en leerlingen uit onze eigen school, aangevuld met collega’s van Ludger, Rietveld en Ulenhof vormen de doorontwikkelgroep. We zullen in de periode tot aan de kerstvakantie hard aan het werk zijn om het onderwijs voor klas 4 en hoger concreet te maken (Welk vakkenaanbod? Hoe ziet lesrooster eruit? Wat kan een leerling kiezen?). In onze bovenbouw zullen dezelfde ingrediënten zichtbaar zijn als in ons onderbouw: maatwerk, samenwerkend leren en ondernemend leren vormen ook de pijlers voor de bovenbouw. Vanzelfsprekend informeren we derdeklassers en hun ouders in de tweede helft van het schooljaar over hoe die bovenbouw eruit zal zien.

De eerste TOPPER-week staat voor de deur. Hierover hoort u binnenkort meer. Noteer alvast dinsdag 29 november in uw agenda, de dag waarop leerlingen met hun ouders en hun coach het ontwikkelgesprek voeren. De coaches zullen u hiervoor uitnodigen. 

Wij laten regelmatig via deze nieuwsbrief van ons horen met algemene informatie over onze school. Ik wens iedereen een heel goed schooljaar toe.

Mocht u specifieke vragen hebben, neem dan contact met ons op!

Met vriendelijke groet,
 
Louise Beernink
Rector
ISK-klassen aan de Kruisbergseweg
 
Sinds vrijdag 30 september krijgen 54 ISK-leerlingen les in ons gebouw aan de Kruisbergseweg. In de periode tot 30 september is er een door een groep mensen vanuit gemeente, Graafschap College, Metzo College en Houtkamp College hard gewerkt aan het zo snel mogelijk aanbieden van onderwijs en andere daginvulling aan de groep alleenstaande minderjarige vluchtelingen. We zijn er trots op dat het ons zo snel gelukt is om dit snel te organiseren: van ruimte, docenten en begeleiders tot onderwijsmaterialen en vervoer.

Inmiddels lopen er 4 dagen per week opgewekte ISK-leerlingen ons gebouw binnen en staan er betrokken docenten voor de groepen.  We kunnen zeggen dat we een goed georganiseerde start met elkaar hebben gemaakt!

Dank aan iedereen in en om onze school die hieraan bijgedragen heeft.
 
Maatwerktijd – verbeteren, verdiepen, verbreden
 
Als Houtkamp College profileren we onszelf graag als een ondernemende maatwerkschool.  We vinden het belangrijk dat leerlingen (deels) zelf invulling kunnen geven aan de leerroute die ze op onze school volgen. Tijdens speciale lesuren – maatwerktijd – kunnen leerlingen daarom iedere periode kiezen uit een aanbod van verdiepende, verbredende en verbeterende lesmodules.

De verbeterende modules zijn erop gericht om leerlingen zich te laten verbeteren ten aanzien van een vak- of leergebied. De verdiepende modules zijn erop gericht om leerlingen een bepaald onderwerp van een leergebied verder uit te laten diepen, een onderwerp waar tijdens de reguliere lessen wellicht minder tijd en ruimte voor is. In de verbredende modules kunnen leerlingen kiezen uit een aanbod van onderwerpen die je in eerste instantie niet met het reguliere lesprogramma zou associëren, maar wel een bijdrage levert aan de brede ontwikkeling van onze leerlingen...
 
Lees verder
Voortgang in beeld
 
De voortgang van onze leerlingen wordt in beeld gebracht middels de GPL-tool. In dit hulpmiddel kunnen zowel de docenten als de leerlingen de voortgang ten aanzien van de leerdoelen in beeld brengen. We krijgen op school vaak de vraag van leerlingen wanneer hun ontwikkeling voldoende vorderingen maakt. Als hulpmiddel bij het in beeld brengen van de vorderingen van de leerlingen hebben we een document gemaakt waarin ieder leergebied zijn richtlijnen beschrijft. Wanneer laat de leerling bij het vak of leergebied voldoende ontwikkeling zien ten aanzien van het gevolgde niveau? Deze richtlijnen zijn terug te vinden op Magister.me en op onze website.

Aan het eind van iedere periode krijgt iedere leerling daarnaast ook geschreven feedback over de doorgemaakte ontwikkeling van de docent. Deze feedback is aan het eind van de periode te lezen in Magister.
 
Klas 1- Ná de overstap
 
Eind augustus kwamen 360 kersverse brugklassers onze school binnen; de ene leerling gespannen, een ander vol verwachting, weer een ander helemaal klaar voor de overstap. In alle brugklassen is de eerste weken gewerkt aan een goede kennismaking met elkaar en een positief klassenklimaat. En nu, negen weken verder, zien we in alle klassen enthousiaste leerlingen, die fijn kunnen samenwerken én samenzijn en al aardig gewend zijn aan de middelbare school. En u zult het ook wel gemerkt hebben: sommige leerlingen zijn enorm gegroeid!

Een rondje door de school leverde de volgende reacties en gesprekjes op van onze brugklassers… 
 
Leest u even mee?
Klas 2: vooruitblik op het eerste ontwikkelgesprek – doorstroom naar klas 3
 
Onze tweedeklassers zijn na de zomervakantie aan de tweede helft van hun brugperiode begonnen. Dit betekent dat in het laatste deel van dit schooljaar voor hen duidelijk zal zijn in welke leerroute zij hun schoolloopbaan zullen vervolgen. Veruit de meeste leerlingen zullen binnen dezelfde leerroute doorstromen naar klas 3.

Dit schooljaar zal tijdens de ontwikkelgesprekken met de tweedeklassers ook de doorstroom naar klas 3 aan de orde komen. In deze gesprekken komen niet alleen de cognitieve vaardigheden van de leerling aan bod, maar ook leerkenmerken als leerstijl, studievaardigheden en persoonlijkheid. Omdat al deze aspecten een rol spelen bij een succesvolle doorstroom richting het eindexamen, vinden we het belangrijk om deze goed in beeld krijgen. Daarnaast willen we onze leerlingen de tijd geven om te kunnen groeien om later dit schooljaar in de driehoek leerling–ouders–school een verantwoorde niveaukeuze te kunnen maken.

Hoe brengen we de ontwikkeling van de tweedeklassers in kaart?
 
Lees verder
 
Klas 3: Profieloriëntatie
 
Sinds de start van het schooljaar staat voor alle derdejaars twee uur per week profieloriëntatie op het rooster. Dit jaar maken zij een profiel- en vakkenpakketkeuze en in profieloriëntatie bereiden ze zich hierop voor. Er wordt gesproken over profielen, keuzes, vervolgopleidingen, beroepen en ook: Wat past bij mij? Wat is er buiten de school te doen? En waar wil ik meer over weten en wie kan me daarbij helpen?

Leerlingen gaan samen met hun coach actief aan de slag met allerlei activiteiten. Zo hebben leerlingen ontdekt welke bedrijven in Doetinchem aanwezig zijn en wat deze bedrijven doen. 
 
Lees verder
PTA’s MAVO
 
Net als iedere middelbare school werken we op onze school ook toe naar het uiteindelijke eindexamen. De eindexamencijfers worden over het algemeen gevormd door het gemiddelde te nemen uit het cijfer voor het School Examen (SE) en het Centraal Examen (CE). Het SE-cijfer wordt gevormd door het afnemen van toetsen en opdrachten op school. Het CE-cijfer wordt bepaald door het afleggen van het Centraal Examen.

Alle toetsing die we op school afnemen voor het SE-cijfer moeten we als school vastleggen in het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA). Hierin staat precies beschreven op welke manier het SE-cijfer voor een bepaald vak tot stand komt. Onze leerlingen van de mavo zullen als eerste te maken gaan krijgen met het eindexamen. Het overgrote gedeelte van de PTA-toetsen op het Houtkamp College zullen voor hen op het programma staan in leerjaar 4. Voor 2 vakken beginnen de leerlingen echter dit schooljaar al aan het werken aan het eindexamencijfer. Dit zijn de vakken maatschappijleer en CKV. Het eindcijfer voor maatschappijleer wordt zelfs al tijdens dit schooljaar bepaald. Maatschappijleer staat namelijk in leerjaar 4 niet meer op het lesrooster. Het vak CKV staat zowel aan het eind van dit schooljaar als aan het begin van volgend schooljaar op het lesrooster.

Voor deze twee vakken bestaat het eindexamencijfer alleen uit een SE-cijfer. Er is dus geen Centraal Examen in deze vakken. Hoe het SE-cijfer tot stand komt is terug te vinden in het PTA van beide vakken, dat op onze website is gepubliceerd. De PTA’s van beide vakken zijn terug te vinden via deze link.
Ouderbijeenkomsten
 
Graag wijzen wij onze ouders op leuke en interessante bijeenkomsten!         

Binnenkort start Iriszorg in Doetinchem weer een oudercursus “Puber in huis”. Deze cursus bestaat uit 5 bijeenkomsten vanaf 31 oktober voor ouders met een kind in leerjaar 1, 2 of 3 over hoe in gesprek te gaan met je puber over allerlei belangrijke onderwerpen. 

Daarnaast is er op dinsdag 1 november een ouderavond in workshopvorm in Club 22-24 in Doetinchem: “Stappen met ouders”. Dit is een leuke informatieve avond over alcohol, drugs, uitgaan, veiligheid en het voorkomen van gehoorschade, bedoeld voor ouders vanaf leerjaar 3.
 
Lees verder
Kalender
 
24 t/m 28 oktober Herfstvakantie 
14 en 15 november Roostervrije dag voor leerlingen             
28 november t/m 2 december TOPPER-week 
28 november Schoolfeest klas 1, 2 en 3
29 november Ontwikkelgesprek periode 1 (leerling-ouders-coach)
5 december  Start periode 2
 
  Houtkamp College
Ruimzichtlaan 155
7001 KD Doetinchem

Stuur een e-mail
 
  Volg het
Houtkamp College:

  
U ontvangt deze e-mail omdat u bent ingeschreven voor de nieuwsbrief van het Houtkamp College.
Het opgegeven e-mailadres is:

Afmelden | Gegevens wijzigen
© 2022, Houtkamp College. Alle rechten voorbehouden.