Lees hier de tweede nieuwsbrief van het schooljaar
Beste ouders/verzorgers,

Zo gauw het maart wordt en dagen weer lengen, richten de activiteiten in een school zich weer op het einde van het schooljaar en op het jaar dat gaat komen. Voor alle leerlingen geldt dat ze zich weer aan het voorbereiden zijn de afsluiting van periode 2 en op het ontwikkelgesprek in TOPPER-week 2; een belangrijk gesprek als het gaat om doorstroom naar het volgende schooljaar.

Zit je op het goede niveau? Wat gaat er goed en wat moet er nog verbeteren om door te stromen? Voor klas 3 geldt dat alle leerlingen inmiddels de vakkenkeuze voor de bovenbouw hebben gemaakt en vanaf eind maart les gaan krijgen in de gekozen vakken. De komende periode staat voor hen in het teken van voorbereiding op leerjaar 4.

Lees door over aanmeldingen, start nieuwe docenten, mobielvrij

De ideeënfabriek – verbouwing aan de Kruisbergseweg

Dit schooljaar hebben we ons gebouw aan de Kruisbergseweg (het oude Rietveldgebouw) betrokken. We zijn heel blij met de lichte, open architectuur en we geven met veel plezier onze lessen in dit gebouw. Er is echter ook nog veel werk aan de winkel als het gaat om verduurzaming, onderhoud en het gebouw geschikt maken voor ons Houtkamponderwijs.

De komende zomer (grotendeels in de zomervakantie) gaan we de eerste grote stap zetten: in het hart van onze school zullen we een zogenaamde Ideeënfabriek realiseren. In deze Ideeënfabriek is ruimte voor: een onderzoekslab, een machineruimte en een multimediatheek. Ook zullen een opnamestudiootje en een aantal overlegplekken onderdeel uitmaken van deze plek. De Ideeënfabriek biedt ruimte voor de lessen Technasium en Bèta Challenge, maar ook voor de andere vak- en leergebieden: voor het uitvoeren van vakoverstijgende en creatieve opdrachten, voor het uitnodigen van gastsprekers. Ook buiten schooltijd willen we in de toekomst op een passende manier gebruik gaan maken van deze ruimtes.

Daar waar op dit moment de huidige mediatheek is gesitueerd en waar de lessen van Communicatie plaatsvinden, zal deze Ideeënfabriek gerealiseerd worden. Bij binnenkomst in onze school zal aan de linkerzijde de Ideeënfabriek meteen zichtbaar zijn!

Hieronder een paar animaties van hoe het er na de verbouwing uit kan komen te zien:

Ontwikkeling bovenbouw – uitnodiging ouderavond

De afgelopen maanden zijn we binnen de werkgroep doorontwikkeling bovenbouw bezig geweest met het verder uitwerken van ons onderwijsconcept in klas 4 en hoger. Een groep docenten die nu al op het Houtkamp werkt en een groep bovenbouwdocenten van de uitfaserende scholen hebben hierbij de handen ineengeslagen. Inmiddels zijn we zover gevorderd dat we tot concrete uitwerking van het onderwijs kunnen overgaan. Dit betekent het schrijven van het programma, opstellen van plannen van toetsing en afsluiting (PTA’s) en het invulling geven aan het lesprogramma.

TOPPERWEEK

Er staat weer een TOPPERweek voor de deur! De week van 20 maart wordt een week van terugkijken, een weekje ademhalen, samen activiteiten ondernemen en vooruitkijken naar alweer de laatste periode van het jaar.

Alle leerlingen zijn op dit moment in de coachlessen bezig met het voorbereiden van hun ontwikkelgesprek, wat voor velen plaats zal vinden op of rondom 21 en 23 maart. En naast de ontwikkelgesprekken gaan we er ook op uit en gaan we veel sporten! Zo kunnen onze derdeklassers éindelijk naar onze hoofdstad. Ze bezoeken het Eye Filmmuseum, het Anne Frankhuis of het Rijksmuseum en bewandelen de Dam en de Amsterdamse grachten. Het wordt vast een hele mooie dag voor onze leerlingen!

De leerlingen van klas 1 gaan met z’n allen naar Burgers’ Zoo in Arnhem, waar zij opdrachten zullen gaan maken vanuit de leergebieden Exact en Wereld. Klas 2 gaat bijzondere gerechten koken met elkaar en klas 3 gaat een Escaperoom spelen. We werken in de Topperweek met een aangepast rooster, te zien in Zermelo. Voorafgaand krijgt u een e-mail met alle informatie over bijvoorbeeld de excursies.

Masterclass Viruskenner Klas 2V

Klas V2b en V2c zijn in periode 2 voor het Technasium van start gegaan met de internationale opdracht project Viruskenner van de Erasmusuniversiteit Rotterdam. Daarvoor hebben leerlingen in januari een Masterclass gevolgd op de universiteit en zijn zich zij nu aan het voorbereiden op de eindpresentaties.

Challenge Plastic Pak An

In november zijn 90 eerstejaars gestart met het Technasiumproject Plastic isn’t fantastic. Tijdens de aftrap in het Technasiumlokaal hebben zijn kennis gemaakt met opdrachtgeefster Ariane Mathijssen. Via stichting Pak An heeft zij als initiator deze challenge ingebracht bij de STECK Doetinchem. Vanuit de BUHA was er voor de leerlingen aanvullende expertise ingevlogen. Michiel van Gijtenbeek heeft alle groepjes wegwijs gemaakt op het gebied van plastic inzameling, scheiding en verwerking.

Amphion-bezoek alle leerlingen

In februari en maart hebben alle klassen de voorstelling GOOD GAME (GG) van Studio 52nd uit Amsterdam bezocht in Amphion. Zoals de naam al doet vermoeden gaat deze voorstelling - gemaakt door gamers - over games. Anders dan slechts de voor- en nadelen laten zien van gamen, voegt deze voorstelling een extra vraag toe. Is het nog wel ontspanning of is het ontsnapping? Dit blijkt een dun lijntje. Binnenkort ontvangen we Studio 52nd bij ons op school voor een vervolgles!

Born To Be Torn
Een ode aan alle gevoelens

Op 17 maart is het roemruchte kunstenaarscollectief Born To Be Torn op school te gast. Deze artiesten zijn niet alleen een groep kunstenaars, maar vormen ook een saamhorig gezin. We hebben hen uitgenodigd om een ode te brengen aan alle gevoelens van onze leerlingen. Gedurende de hele dag worden er allerlei installaties opgebouwd op verschillende plekken in en rond de school, van de gang en het fietsenhok tot de kantine. Op niet gezette schooltijden vinden er performances van het collectief plaats. Aan alle leerlingen zullen we zeggen: Voel je vrij om te kijken of niet.

De dag zal net even anders dan anders zijn. Deze kunstenaars zoeken de interactie met iedereen in de school en geven ruimte aan alle gevoelens. Emoties zijn er volop in het leven van een puber, maar ze krijgen in hun volle weekplanning niet altijd de ruimte. Terwijl juist nu hun gevoelsleven weleens op zijn kop staat, zichtbaar of onzichtbaar. Thema’s als depressie, eenzaamheid, frustratie, seksualiteit en genderdiversiteit komen aan de orde. Maar ook een vraag als “wat is kunst?” speelt een rol.

Leergebied KCM

20 t/m 24 maart TOPPER-week
27 maart Start periode 3
6 april Schoolfeest klas 1, 2 en 3
7 april Goede vrijdag, leerlingen vrij
10 april Tweede Paasdag, leerlingen vrij
17 april Start maatwerktijd periode 3
27 april Koningsdag, leerlingen vrij
28 april Leerlingen vrij

Houtkamp College
Ruimzichtlaan 155
7001 KD Doetinchem

Volg het
Houtkamp College:

U ontvangt deze e-mail omdat u bent ingeschreven voor de nieuwsbrief van het Houtkamp College.

© 2023, Houtkamp College. Alle rechten voorbehouden.